wiadomości budowlane
Aktualności z Polski
Wdrażanie Dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków do prawa krajowego
Pismo MTBiGM ws. konsultacji społecznych
[2] Projekt zmiany rozporządzenia ws. szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej rozpoczęło 3 października 2012 r. 30-dniowe konsultacje społeczne projektów dwóch rozporządzeń, mających zapewniać wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona).
Przedmiotem konsultacji są dwa projekty rozporządzeń:
- zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie – (1),
- zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego – (2).
Projekt rozporządzenia (1) przewiduje zmiany w Dziale IV "Wyposażenie techniczne budynków" oraz Dziale X "Oszczędność energii i izolacyjność cieplna" i Załączniku nr 2 do rozporządzenia "Wymagania izolacyjności cieplnej i inne wymagania związane z oszczędnością energii".
W Dziale IV proponowane zmiany polegają na:
- wprowadzeniu nowego § 139a, odnoszącego się do urządzeń w instalacjach ogrzewczych, stanowiącego wymaganie spełniania ustaleń przepisów odrębnych dotyczących efektywności energetycznej,
- skorygowaniu obowiązującego wymagania zawartego w § 148 ust.1, stanowiącego zasadę stosowania odpowiedniej wentylacji w budynkach, poprzez dodanie do katalogu możliwych rozwiązań wentylacji hybrydowej, jako właściwej do stosowania w budynkach wysokich i wysokościowych oraz w innych budynkach, w których zapewnienie odpowiedniej jakości środowiska wewnętrznego nie jest możliwe za pomocą wentylacji grawitacyjnej.
- dodaniu ust.5 w § 148, określającego wymaganie dla wentylatorów instalacji wentylacji mechanicznej wywiewnej i nawiewno-wywiewnej, posiadania regulacji według obciążenia (profil użytkowania, ruch, wilgotność względna, CO2),
- skorygowaniu wymagań zawartych w § 151 ust.1, w zakresie granicznej wydajności, z którą wiąże się obowiązek stosowania urządzeń do odzyskiwania ciepła z powietrza wywiewanego, tj. obniżeniu wydajności z 2 000 m3/h do 500 m3/h, a także rezygnacji z wymogu ustalania minimalnej wielkości udziału powietrza zewnętrznego (10%) w powietrzu nawiewanym,
- dodaniu ust. 8 w § 153, określającego wymagania dla izolacji przewodów wentylacji i klimatyzacji spełniania ustaleń pkt 1.5 załącznika nr 2 do rozporządzenia w zakresie minimalnej grubości izolacji cieplnej,
- dodaniu ust.12 i 13 w § 154, określających:
a) wymaganie dotyczące czynnika chłodzącego belek chłodzących i elementów chłodzących płaszczyznowych, w zakresie temperatury zasilania i powrotu, w celu wyeliminowania kondensacji pary wodnej na powierzchni urządzeń,
b) wymaganie dotyczące regulacji według obciążenia cieplnego, przy stałym ciśnieniu dyspozycyjnym, pomp obiegowych w obiegach chłodzących i ogrzewczych.
W Dziale X proponowane zmiany polegają na:
- skorygowaniu wymagań zawartych w § 328 ust. 1, poprzez rozbudowę katalogu budynków, w stosunku do których wymagane jest projektowanie i wykonywanie instalacji oświetlenia wbudowanego w sposób, aby ilość nieodnawialnej energii pierwotnej potrzebnej do użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem, była utrzymywana na racjonalnie niskim poziomie – o budynki produkcyjne, gospodarcze i magazynowe, rezygnując jednocześnie z wymieniania w przepisie poszczególnych rodzajów energii.
- skorygowaniu wymagań zawartych w § 329, poprzez:
a) zastąpienie alternatywnego podejścia do wymagań wymaganiem jednoczesnego spełnia wymagań cząstkowych (w postaci wymagań izolacyjności cieplnej przegród zewnętrznych oraz wymagań dla techniki instalacyjnej) i wymagań ogólnych (w postaci wskaźnika EP określającego roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzewania, wentylacji, chłodzenia oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej, a dla budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego, budynków produkcyjnych, magazynowych i gospodarczych – dodatkowo oświetlenia wbudowanego),
b) wprowadzenie warunku, w przypadku budynku przebudowywanego, możliwego zwiększenia współczynnika przenikania ciepła poszczególnych przegród oddzielających przestrzeń budynku o regulowanej temperaturze od otoczenia lub przestrzeni nieogrzewanych w odniesieniu do budynku nowowznoszonego, w miejsce dotychczasowego warunku zwiększenia średniego współczynnika przenikania ciepła osłony budynku w odniesieniu do budynku wznoszonego o takiej samej geometrii i sposobie użytkowania,
c) wskazanie przepisów odrębnych jako podstawy wyznaczania wartości wskaźnika EP,
d) usunięcie odwołania się do warunku zabezpieczania przegród zewnętrznych budynku przed możliwością wystąpienia kondensacji pary wodnej, o którym mowa w pkt 2.2 załącznika nr 2 do rozporządzenia,
e) rezygnację z ustalenia maksymalnych wartości wskaźnika EP, obowiązującego w przypadku budynków mieszkalnych, w zależności od współczynnika kształtu budynku (A/Ve),
f) ustalenie maksymalnych wartości wskaźnika EP dla budynków biurowych, oświatowych i szpitalnych oraz jednej wspólnej dla pozostałych budynków zamieszania zbiorowego i użyteczności publicznej oraz budynków produkcyjnych, gospodarczych i magazynowych,
g) rezygnację z tabeli ustalającej wartości bezwymiarowego czasu użytkowania w ciągu roku systemu cieplej wody użytkowej oraz tabeli ustalającej czas użytkowania oświetlenia, obowiązujących w przypadku braku takich wartości w założeniach projektowych.
Powyższe zmiany, w których nie wskazano punktu odniesienia, mają zastosowanie do wszystkich typów budynków.
Ponadto w Załączniku nr 2 do rozporządzenia proponowane zmiany polegają na:
- uwzględnieniu wpływu mostków cieplnych w ustalaniu wartości granicznych współczynnika przenikania ciepła ścian, stropów i stropodachów,
- ustaleniu wartości granicznych współczynnika przenikania ciepła ścian, stropów i stropodachów wspólnych dla wszystkich typów budynków,
- zaostrzeniu wymagań dla ścian zewnętrznych oraz wprowadzeniu podziału wartości współczynnika w zależności od temperatury (ti ) w pomieszczeniu w przedziałach: ti ≥160C, 80C ≤ ti <160C i ti <80C,
- podziale wymagań dla ścian wewnętrznych w zależności od różnicy temperatur Δti oraz typu ściany (wewnętrzna międzymieszkaniowa, oddzielająca pomieszczenie ogrzewane od ogrzewanej klatki schodowej lub korytarza, dzieląca pomieszczenie ogrzewane i pomieszczenia ogrzewane w przyległym budynku, lokalu mieszkalnym lub lokalu użytkowym, oddzielająca pomieszczenie ogrzewane od nieogrzewanego); w przypadku ścian wewnętrznych oddzielających pomieszczenie ogrzewane od nieogrzewanego zaproponowano zaostrzenie wymagań z U= 1,0 W/m2K do U= 0,3 W/m2K,
- zaostrzeniu wymagań dla dachów, stropodachów i stropów pod nieogrzewanymi poddaszami lub nad przejazdami w pomieszczeniach ogrzewanych oraz wprowadzeniu podziału wartości współczynnika w zależności od temperatury (ti ) w pomieszczeniu w przedziałach: ti ≥ 160C, 80C ≤ ti <160C i ti <80C,
- wprowadzeniu wymagań dla podłóg na gruncie z podziałem wartości współczynnika w zależności od temperatury (ti ) w pomieszczeniu w przedziałach: ti ≥ 160C, 80C ≤ ti <160C i ti <80C – odpowiednio 0,3 W/m2K, 1,20 W/m2K, 1,50 W/m2K,
- wprowadzeniu wymagania dla stropów nad ogrzewanymi kondygnacjami podziemnymi i międzykondygnacyjnych – U=1,0 W/m2K,
- ustaleniu wspólnych, dla wszystkich rodzajów budynków, wymagań izolacyjności cieplnej dla okien, drzwi balkonowych i drzwi zewnętrznych,
- zaostrzeniu wymagań dla okien, w tym także połaciowych, drzwi balkonowych i powierzchni przezroczystych nieotwieralnych wraz z rezygnacją z trzeciej grupy przedziałowej (dla ti <80C),
- zaostrzeniu wymagań dla okien w ścianach wewnętrznych oddzielających pomieszczenia ogrzewane oraz pomieszczenie ogrzewane od nieogrzewanego,
- ustaleniu wymagań dla wrót w przegrodach zewnętrznych lub przegrodach między pomieszczeniami ogrzewanymi i nieogrzewanymi,
- rezygnacji z wymagań izolacyjności cieplnej dla świetlików,
- rezygnacji z uzależniania wartości współczynnika przenikania ciepła okien od miejsca położenia budynku w określonej strefie klimatycznej,
- skorygowaniu wymagań izolacji cieplnej przewodów i komponentów poprzez:
a) uwzględnienie w pkt 10 i 11 odpowiednio wymaganej minimalnej grubości izolacji cieplnej dla przewodów instalacji zimnej wody użytkowej prowadzonej wewnątrz i na zewnątrz budynku,
b) doprecyzowanie, iż pozycje 1-4 w tabeli dotyczą przewodów i komponentów instalacji centralnego ogrzewania, wody ciepłej i cyrkulacji instalacji c.w.u.
- zmiany innych wymagań dla okien oraz przegród szklanych i przezroczystych:
a) zrezygnowanie z ustalenia maksymalnej powierzchni okien i przegród o współczynniku nie mniejszym niż 1,5 W/m2K,
b) zrezygnowanie z tabeli określającej wartości współczynnika przepuszczalności energii całkowitej dla rodzaju oszklenia i zastąpienie jej ogólnym odwołaniem do Polskiej Normy ustalającej takie wartości,
c) zrezygnowanie z tabeli określającej wartości współczynnika korekcyjnego redukcji promieniowania ze względu na zastosowanie urządzeń przeciwsłonecznych i zastąpienie jej ogólnym odwołaniem do Polskiej Normy ustalającej takie wartości,
- zmiany wymagań dotyczących szczelności na przenikanie powietrza:
a) zastąpienie zalecenia ustaleniem wymaganej szczelności powietrznej budynków w zależności od rodzaju zastosowanej wentylacji,
b) określenie podstawy normalizacyjnej dla próby szczelności, którą zaleca się przeprowadzać po zakończeniu budowy.
Projekt rozporządzenia (2) przewiduje zmiany w opisie technicznym projektu architektoniczno-budowlanego polegające na:
- wprowadzeniu obowiązku sporządzania charakterystyki akustycznej obiektu budowlanego według określonych zasad oraz w zależności od rodzaju budynku,
- skorygowaniu ustalenia, dotyczącego obowiązku wykonywania analizy możliwości racjonalnego wykorzystania pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym odnawialnych źródeł energii, polegającym na wprowadzeniu warunku dostępności oraz modyfikacji katalogu wysokoefektywnych systemów alternatywnych zaopatrzenia w energię,
- ustaleniu w nowym przepisie szczegółowego zakresu analizy możliwości racjonalnego wykorzystania, o ile są dostępne techniczne, środowiskowe i ekonomiczne możliwości wysokoefektywnych systemów alternatywnych zaopatrzenia w energię.
Pierwotny projekt nowelizacji Warunków technicznych dla budynków został zmieniony dwukrotnie: w wersji z dnia 2 stycznia 2013 r. oraz 12 lutego 2013 r.
opracowanie
Anna Sas-Micuń / SNB